HEAT – värmeträning som ökar din prestationsförmåga

Tjena bloggen!

På ett sätt bär det emot att skriva det, men nu är hösten här. I alla fall på SATS som startar sitt höstschema idag. Och det är här det roliga börjar, för kikar du lite närmare på schemat upptäcker du nya spännande klasser som Rollercoaster, Yoga Fire & Soul och HEAT. Den sistnämnda står för Hot Environment Athletic Training och är en utökning av SATS klassutbud i värmestudio, men med ett i sammanhanget nytt koncept; funktionell styrka i kombo med bl.a. puls. Klassen finns på samtliga SATS-anläggningar med värmestudio, från och med idag 1 september, däribland Spårvagnshallarna där jag kommer att köra måndagar kl. 18:00 hela hösten.

Med anledning av denna nya klass vill jag dela med mig av en intressant studie som gjordes för snart 4 år sen vid Oregons Universitet och som du kan läsa mer om här. Den visar att en längre tids aerob träning i hetta förbättrar prestationsförmågan i svalare temperaturer markant. Exempelvis ökade deltagarnas syreupptagningsförmåga med upp till 8% och deras prestationstid förbättrades med lika mycket. Vidare ökade även plasmavolymen och maxpulsen. Studiens slutsats är att resultatet utgör en viktig vetenskaplig grund för vidareforskning inom aerob träning i värme. Vad man också vet är att prestationsförmågan sjunker igen om värmeträningen upphör.

Mycket längre än så har forskningen tyvärr inte kommit ännu men i höst tar SATS fasta på den nya vetenskapen och lanserar nya värmeklassen HEAT. HEAT är en 45-minutersklass som bygger på ett intervallkoncept där vi varvar övningar i puls, funktionell styrka, balans, flexibilitet och spänst. Den hålls i SATS värmestudio som är uppvärmd till 38°C och har en luftfuktighet på ca 65%. På klassen används ingen annan utrustning än gummimatta och den obligatoriska handduken att ha ovanpå. Så ta med ditt friska humör och kom och testa! 🙂

 

Bra att tänka på om du vill testa HEAT:

  • Fyll på rikligt med vätska dagen innan ett HEAT-pass. För mycket dricka i magen under träningen kan skapa illamående.
  • Ta med en stor handduk – klassen är svettig och golvet och mattan är hala. Ta gärna med en liten svetthandduk och vattenflaska.
  • Ökad svettning leder till stora förluster av elektrolyter (mineraler) som kroppen behöver för att transportera vatten mellan cellerna. För att återvätskningsprocessen ska fungera optimalt behöver vi inte bara dricka vatten utan också fylla på med elektrolyter under och efter passet. Elektrolyter finns bl.a. i kokosvatten, Berocca, Resorb (finns på Apoteket) eller sportdryck (ej energidryck) som innehåller natrium, kalium, magnesium m.m.
  • Att träna i värme är en vanesak men vi reagerar också väldigt olika på värme. En del kan uppleva obehag första gången så därför kan det vara en god idé att börja med en mindre tuff värmeklass som t.ex. Hot Mojo, Hot FLX eller Organic Bodywork (som finns i SATS övriga utbud) några gånger innan du ger dig på HEAT.

HEAT (45 min) – måndagar kl. 18:00

Värmestudion, SATS Spårvagnshallarna

Boka din plats här