Reflektion kring 5-2-dieten i ottan

Hej folket! 🙂

Igår hade jag min tredje fastedag då jag fick i mig totalt 640 kcal. Jag räknade fel på ett ägg och hamnade därför på fel sida om 600 kcal-strecket. Totalt sett var det ändå lyckat eftersom normalt kaloriintag för en man ligger på runt 3500 kcal per dag. Skulle du kunna tänka dig att äta bara en tredjedel av det du normalt stoppar i dig under ett dygn? Kanske lättare att svara ja på än att genomföra. Så är det iaf i mitt fall.

Jag är övertygad om att metoden är utmärkt för kroppens cellreparation och därigenom utgör ett bra förebyggande skydd mot diabetes, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och demens. I mitt fall ligger tveksamheten i hur bra det är för en kropp som tränar intensivt 3-4 ggr i veckan att genomlida denna näringsförlust. Fastedagarna är riktigt tunga, i synnerhet eftermiddagar när det är fler timmar kvar till middag. Symptomen gör mig trött, grinig, lite yr i skallen, går på sparlåga större delen av dagen. Givetvis tränar jag INTE dessa dagar eftersom de sammanfaller med mina vilodagar. Hoppas på att det kanske är jobbigast så här i början, att det är en vanesak.

Alternativet är att avbryta om det inte funkar, eller hitta en metod som passar träningen bättre. Eller kanske bara justera nivåerna. Kanske ska gränsen höjas till 1000 kcal per dag, det skulle i så fall fortfarande vara fasta och en tredjedel av normalt kaloriintag. Nåväl, jag fortsätter ett tag till.

Lätt att säga när jag precis har proppat i mig en återställningsfrukost, jag vet! 🙂

För den oinvigde är det 5-2-dieten jag testar just nu.