Förläng livet och håll dig frisk genom att fasta!

Igår kväll fick jag äntligen tid att titta på ett mycket intressant avsnitt av Vetenskapens Värld på SVT Play, en BBC-dokumentär som jag blivit rekommenderad att se. Vad vet vi egentligen om fasta? När jag var barn på 70-talet var det väldigt poppis bland tanterna att fasta för att rena kroppen. Det var örtteer och fastavecka någon gång om året. För andra var det en religiös sed där man i någon slags semivariant endast fick äta efter midnatt. Av någon outgrundlig anledning har jag nog alltid förknippat fasta med bantning och viktminskning fastän jag vet att det inte alls är samma sak.

Bara någon minut in i dokumentären inser jag att mycket har skett sedan 70-talets tantfasta och att stora resurser lagts ner på forskning av fastans positiva effekter på våra kroppar. Det är alltså inget hokuspokus längre. Måste bara få in det i mitt huvud och ändra mitt synsätt på fasta…

Det handlar i grunden om IGF-1, ett tillväxthormon som liknar insulin och som våra kroppar producerar. När vi äter protein stiger halten av tillväxthormonet i kroppen vilket triggar igång celldelningen och ser på så sätt till att våra kroppar nyproducerar celler. Vi befinner oss i ett ”gasa-och-kör-läge” som är viktigt när vi växer men inte fullt lika bra när vi blir äldre. I dokumentären görs en intressant jämförelse med en sportbil som alltid körs med gasen i botten och som aldrig lämnas in för reparation och underhåll på verkstaden. Våra kroppar fungerar likadant. Det har visat sig att om vi är hungriga under en längre period, dvs. vi svälter eller fastar, sjunker nivåerna av IGF-1 och kroppen går in i ett ”reparationsläge” och börjar reparera befintliga, skadade celler. Forskning på en ny genmanipulerad mus med låga nivåer av tillväxthormonet IGF-1 visar att de låga nivåerna förlänger musens liv med 40 procent. Motsvarande förlängda livslängd hos en människa skulle bli ungefär 120 år. Effekten av de låga IGF-1 nivåerna leder till att kroppen reparerar sig själv istället för att fokusera på tillväxt vilket har visat sig utgöra ett utomordentligt skydd mot åldersrelaterade sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar såväl som cancer, därav den förlängda livslängden.

Nu pratar vi i och för sig om en mus men man har hittat exakt samma effekt hos människor med Laron syndrom, en sällsynt sjukdom som drabbar ca 350 personer i världen och vars kroppar på ett naturligt sätt producerar väldigt låga nivåer av IGF-1. De låga nivåerna har gjort att dessa personer är kortväxta men också att ingen av de 350 personerna drabbats av cancer, diabetes eller andra åldersrelaterade sjukdomar. Deras kroppar är helt inställda på att reparera celler och DNA istället för att växa genom att skapa fler celler.

Ytterligare annan forskning på möss, som man vet kommer utveckla demens, visar att en fasteperiod resulterar i att hjärnan börjar producera fler hjärnceller. Den evolutionära förklaringen till det tror man kan vara att när vi utsätts för hunger ställer hjärnan in sig på att bli mer skärpt för att t.ex. hitta sätt att få tag på mat eller minnas var maten fanns. Forskare tror att fastan på så sätt kan ha stor betydelse för förebyggande av demens.

Vetenskapsjournalisten Michael Mosley testar i dokumentären olika varianter av fasta; längre perioder om 3-4 dagar med några månaders mellanrum, varannandagsfasta med fastedagar och frossardagar om vartannat och så 5:2-dieten där man äter vad man vill i fem dagar och sen fastar med kalori- och proteinsnål föda på max 600 kcal per dag, två dagar. Michael Mosley gick synbart ner i vikt och förbättrade sina värden betydligt under den sistnämnda 5:2-dieten.

Därför har jag bestämt mig för att jag också ska testa 5:2-dieten. Inte primärt för att rasa i vikt, jo kanske nåt kilo då, men främst för att jag inte ser några som helst baksidor med metoden. Att två dagar i veckan köra på lågkaloriintag tror jag är en vanesak. Dessutom är jag helt övertygad om att vi människor inte är skapta för konstant påfyllning av kalorier. Många tror på att kroppen helar sig själv och jag börjar tro på det jag med. Vi måste bara ge den en chans att kunna göra det. A break. En paus. Fasta.

Mitt nästa steg blir att lägga upp en plan för de två fastedagarna. Huvudregeln för 5:2-metoden är som sagt att man får äta vad man vill i fem dagar. Eftersom jag tränar ganska intensivt så gäller det dock att placera de två fastedagarna rätt (de behöver inte ligga efter varandra) och att de möjligtvis blir mer anpassade efter min förbränning (traditionellt är det max 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män som gäller per dag). Men jag tror att det går att kombinera träning med lågkalorifasta (dock inte samtidigt). Jag kommer bl.a. göra listor på enkla sammansättningar och råvaror för att kartlägga hur många kcal de innehåller. Har på känn att www.kaloritabell.com kommer bli min buddy den närmaste tiden, innan alla kalorisiffror sitter.

Se hela dokumentären på SVT Play (tillgänglig t.o.m. 12/6 2013).