Gymbesöken ökar, men blir vi som tränar fler?

Det kommer inte som en överraskning när gymmen fylls till bristningsgränsen i januari efter att julmaten har smälts och nyårslöftena avlagts. Samma sak varje år. Vi är många som ska börja ett nytt liv, vara duktiga och bevisa för oss själva och andra att vi kan lyckas med våra mål. Gruppträningspassen blir snabbt fullbokade och köerna till att få komma med ringlar sig långa. Även ute bland maskinerna på gymmet är det trångt. Väntetid till rullband och crosstrainers är ingen ovanlig syn. För att bemöta det stora träningsintresset har flera gymkedjor ökat antalet klasser under årets första kvartal och någon gång efter påsk övergår det i ett något glesare utbud. Men fortfarande upplever vi det som trångt och svårt att komma med på de pass vi vill ta enligt Svenskt Kvalitetsindex senaste marknadsundersökning.

Det är inte bara nyårslöftena som gör gymmen trånga. Överlag ökar faktiskt träningen i Sverige enligt en artikel publicerad i Svenska Dagbladet. På idrottsföreningen Friskis & Svettis ökade medlemmarna till över 550 000 och träningstillfällena från 14,5 miljoner till 16 miljoner under 2012. SATS som omsatte 1,7 miljarder kronor samma år, ökade sin omsättning med 4 procent jämfört med föregående år. Samtidigt märks Nordic Wellness som driver gymkedjan Sportlife bland vinnarna och spås ha ökat med runt 30 procent under förra året.

Svenska Dagbladet gör en intressant slutsats genom att jämföra dessa fakta med Folkhälsoinstitutets nationella folkhälsoenkät för 2012, nämligen att statistiken visar att svenskarnas generella träningsfrekvens och -tid ligger i nivå med 2004 och därmed inte alls har ökat. En hälsostrateg och framtidsanalytiker på Kairos Future menar att ökningen av träningstillfällen beror på att de som redan hittat till gymmen tränar mer än tidigare.

Personligen misstänker jag att andra orsaker till den ökade omsättningen kan vara att gymkedjorna dels förbättrat sitt varierade utbud av gruppträningspass, dels ökat andelen av mervärdesförsäljning i form av sportdrycker, bars, kläder och träningsredskap. Uppgången av köpta PT-timmar har också gått upp enligt träningskedjorna själva och borde rimligtvis vara en av de viktigare ingredienserna i framgångsreceptet.