ViPR på agendan

Ända sedan ViPR introducerades av SATS i Sverige i början av 2012 har jag varit fast för den klassen. Jag tycker det är den överlägset mest krävande klassen i SATS utbud eftersom alla faktorer som styrka, kondition, rörlighet, spänst och balans ligger i topp från början till slut. Det är just kombinationen av alla dessa faktorer som gör att du maxpresterar genom så gott som hela klassen. Övningarna ser likadana ut överallt på alla ViPR-klasser med några få undantag där instruktören gjort sin egen variant. Musiken och övningarna byts ut ungefär fyra gånger per år. Dock håller ViPR samma stil på övningarna. I skrivande stund kör SATS ViPR #5

ViPR är själva cylinderformade, ihåliga träningsredskapet som är gjort av gummi och ser ut som ett rör med tre handtag, två på ena långsidan och två på motsatt sida. Alla deltagare väljer var sitt rör som finns i vikterna 4 (lila), 6 (röd) och 8 kg (blå). Det finns betydligt tyngre vikter av ViPR-röret men de används inte av SATS. Man väljer helt enkelt vikt efter dagsform och önskad utmaningsgrad.

Klassens upplägg är ca 10 minuters uppvärmning följt av ca 25 min intensivt, därefter är det knappt 10 minuter challenge där man arbetar i lag, grupp, två och två eller individuellt, den här delen skapar instruktörerna själva så den är unik för varje instruktör. Sista 10 minuterna består av rygg och magövningar liggandes och alltsammans avslutas med cool-down och lätt stretch.

 

Varför gillar jag ViPR?

Jag tycker ViPR är så kul eftersom det varje gång känns som en utmaning. Dessutom görs övningarna i takt utan att för den sakens skull bli för svåra att klara av för den som inte är van att ta koreografi. Sen gillar jag att det är ETT redskap som används rakt igenom, inga vikter som ska på och av, hopprep, hantlar och stepbrädor.

Själva namnet ViPR är en förkortning för ledorden VITALITY, PERFORMANCE och RECONDITIONING vilket indikerar att gummiröret har olika användningsområden, inte enbart gruppträning. Redskapet används flitigt inom rehabilitering men även vid PT-träning.

Här finns playlist för ViPR #5 på Spotify